Tukiopas
Elokuvafestivaalin toimintatuki
Tämä tukiopas täydentää elokuvafestivaalin toimintatuen hakuilmoitusta. Tutustu molempiin huolella ennen tukihakemuksen jättämistä.
Näin teet hakemuksen:
- Perehdy huolellisesti tukimuodon hakuilmoitukseen ja tukioppaaseen.
- Kirjaudu Suomi.fi-tunnistautumisen kautta tukihakemusjärjestelmään.
- Tukihakemusjärjestelmän käyttäminen
- Täytä järjestelmässä hakemus. Hakemus koostuu seuraavista osioista:
1) hakemuslomake
2) hakemuksen liitteet
3) hakijan liitteet - Lähetä hakemus liitteineen määräaikaan mennessä.
Aina kun olet sähköpostitse yhteydessä elokuvasäätiön hakemukseesi liittyen, mainitse viestissäsi hakemusnumero ja hankkeen nimi!
1. Yleistä
Tuen tavoite
Suomen elokuvasäätiön tavoitteena on edistää laajaa ja kattavaa elokuvan tarjontaa ja jakelua. Tavoitteen toteuttamisessa lähtökohtina ovat osallisuus, moniarvoisuus, kulttuurinen moninaisuus ja taiteen vapaus.
Tuen tarkoituksena on edistää elokuvan ammattimaista esitys- ja levitystoimintaa, ja turvata valtakunnallisesti merkittävien elokuvafestivaalien toiminnan ja rahoituksen jatkuvuus.
Kenelle?
Tukea voidaan myöntää valtakunnallisesti merkittävän elokuvafestivaalin järjestämiseen.
Tuenhakijan tulee olla rekisteröity yhteisö.
Mihin tarkoitukseen ja minkä suuruinen?
Suomen elokuvasäätiö myöntää elokuvafestivaalin toimintatukea valtakunnallisesti merkittävien festivaalien järjestämistä varten.
Aiempia tukipäätöksiä voi katsoa Suomen elokuvasäätiön tukipäätökset-sivulta.
Miten ja milloin tukea haetaan?
Tukea haetaan tukihakemusjärjestelmässä lähettämällä hakemus elokuvasäätiöön hakuilmoituksessa ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Hakemus koostuu seuraavista osioista:
- hakemuslomake
- hakemuksen liitteet
- hakijan liitteet
Ennen tukihakemuksen tekemistä, tutustu huolellisesti tukimuodon hakuilmoitukseen ja tukioppaaseen. Hakemuksen valmistelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä.
Hakija on vastuussa siitä, että hakemus saapuu perille määräaikaan mennessä.
Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16:00.
Elokuvafestivaalin toimintatukihakemuksia käsittelee:
Ilmari Arnkil
esitys- ja levitystoiminnan asiantuntija
• teatterien, levittäjien ja festivaalien tuet
+358 9 6220 3035
Hyvä hakemus ja sujuva asiointi
Hakemusten arvioinnin ja keskinäisen vertailun kannalta on oleellista, että hakemus on selkeä ja huolellisesti laadittu kokonaisuus.
Hyvässä hakemuksessa hankkeen kokonaissuunnitelmasta käy selkeästi ja tiiviisti ilmi hankkeen tavoitteet, toteutustapa ja aikataulu sekä työn toteuttajat. Hankkeen kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma tukevat hankkeen suunnitelmaa ja tavoitteita.
Liitteiden ja tietojen päivittäminen
Huomioithan, että elokuvasäätiön tukihakemusjärjestelmä ei automaattisesti ilmoita säätiön työntekijöille järjestelmään päivitetyistä tiedoista ja liitteistä. Kerro asiasta hakemusta käsittelevälle henkilölle sähköpostitse.
Aina kun olet sähköpostitse yhteydessä elokuvasäätiöön tukihakemukseesi liittyen, mainitse viestissäsi hakemusnumero ja elokuvafestivaalin nimi.
Pakollisten liitteiden lisäksi hakemukseen voi liittää muita täydentäviä liitteitä.
Jos Hakemuksen liitteet -pudotusvalikosta ei löydy valmiiksi nimettyä liitetyyppiä, valitse Muut liitteet.
Mitä ehtoja hakijan tulee täyttää?
Myönteisen tukipäätöksen edellytyksenä on, että tuenhakija on noudattanut aikaisempia tukisopimuksia ja tukien myöntämiselle asetettuja ehtoja.
Elokuvasäätiö voi pyytää päätöksen tekemistä varten tarpeelliseksi katsomiaan lisäselvityksiä tuenhakijalta. Tukea ei voida myöntää, jos hakemus on puutteellinen, eikä elokuvasäätiön pyytämiä tietoja tai lisäselvityksiä ole toimitettu määräaikaan mennessä täydennyspyynnöstä huolimatta.
Millä perusteella hakemusta arvioidaan?
Hakemusta arvioitaessa otetaan huomioon ohjelmiston laajuus ja monipuolisuus, valtakunnallinen ja kansainvälinen merkittävyys niin yleisön kuin median näkökulmasta, tuenhakijan ammattimaisuus ja vakiintunut asema festivaalitoimijana sekä festivaalin rahoituspohja.
Tuki on harkinnanvaraista. Hakemuksen arviointi ja keskinäinen vertailu perustuu kokonaisharkintaan, jossa otetaan huomioon määrärahan käyttötarkoitus, hakuilmoituksessa mainitut perusteet ja käytettävissä olevat määrärahat. Lisäksi huomioidaan tuenhakijan ammatilliset ja taloudelliset edellytykset hankkeen toteuttamiseksi. Huomioon otetaan myös muut elokuvasäätiön myöntämät tuet hakijalle.
Elokuvafestivaalin määritelmä
Elokuvafestivaalilla tarkoitetaan ammattimaisesti ja säännöllisesti toimivaa, aikaan ja paikkaan sidottua elokuvakulttuuritapahtumaa, joka saa julkisten tukien ohella pääasiallisen tulonsa elokuvanäytösten pääsylippujen myynnistä yleisölle. Elokuvan katsomisolosuhteet vastaavat mahdollisuuksien mukaan elokuvateatterien yleistä tasoa. Elokuvien esitystekniikka vastaa yleistä tasoa ja näytökset ovat kaikkien väestöryhmien saavutettavissa.
Elokuvafestivaaleihin kuuluvat oleellisena osana elokuvaesitykset, joissa yleisö, festivaalin tekijävieraat ja alan asiantuntijat katsovat yhdessä elokuvia ja keskustelevat niistä luoden tärkeän osan elokuvakulttuuria ja laajentavat yleisön ymmärrystä elokuvataiteesta.
Miten päätös tehdään?
Suomen elokuvasäätiön hallitus päättää elokuvafestivaalin toimintatukea koskevat valtionavustusasiat elokuvasäätiön johtajan esittelystä. Saapunut hakemus käsitellään seuraavassa elokuvasäätiön hallituksen kokouksessa. Päätökset pyritään tekemään noin 8–10 viikkoa hakemuksen saapumisesta liitteineen.
Kaikki hakijat saavat kirjallisen päätöksen.
Päätös perustuu lakiin valtion rahoituksesta elokuvakulttuurin edistämiseen (HE 1174/2018) ja siihen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001) ja hallintolakia (434/2003).
2. Elokuvafestivaalin toimintatukihakemus
Tee tukihakemusjärjestelmässä hakemus, joka koostuu seuraavista osioista:
- hakemuslomake
- hakemuksen liitteet
- hakijan liitteet/tiedot
Tukihakemuksen pakolliset liitteet
Hakemuksen voi lähettää, kun kaikki pakolliset hakemusliitteet ovat ladattu tukihakemusjärjestelmään.
Elokuvafestivaalin toimintasuunnitelma
Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma
Edellisen tapahtuman katsojaluvut ja lipputulot
Hakijan liitteet
Hakijaa koskevat asiakirjat tulee ladata viimeistään hakuajan viimeisenä päivänä tukihakemusjärjestelmään Hakijan liitteisiin:
Tilinpäätös
Voimassa oleva kaupparekisteriote
Todistus verojen maksamisesta
Todistus maksetuista eläkevakuutusmaksuista
Festivaalin ympäristösuunnitelma
Asiakirjojen julkisuus
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) julkisuusperiaatteen mukaan Suomen elokuvasäätiöön toimitettu asiakirja on julkinen. Asiakirjat voivat lain nojalla olla myös salassa pidettäviä ja harkinnanvaraisesti julkisia asiakirjoja. Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat mm. asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta.
3. Myönteinen tukipäätös ja tuen maksaminen
Tuen maksamisen edellytys on, että edellisen festivaalituen loppuselvitys on hyväksytty elokuvasäätiössä. Elokuvafestivaalin toimintatuki maksetaan tuensaajan käytössä olevalle suomalaiselle pankkitilille kahdessa tai useammassa erässä tuen maksatuksesta laaditun aikataulun mukaisesti. Viimeinen erä 10 % maksetaan loppuselvityksen tultua hyväksytyksi elokuvasäätiössä.
Väliselvitys
2. maksuerän maksamisen edellytys on, että tuensaaja on toimittanut säätiölle säätiön vahvistaman mallin mukaan laaditun väliselvityksen.
Väliselvityksestä tulee käydä eritellysti ilmi hankkeen kustannusten ja rahoituksen toteutuminen suhteessa budjetoituun sekä arvio tulevista kustannuksista ja rahoituksesta. Säätiö voi pyytää väliselvityksen hyväksymiseksi tarpeelliseksi katsomiaan lisäselvityksiä tuensaajalta.
Elokuvasäätiön logo
Tuen saajan tulee ilmoittaa mahdollisissa julkaisuissaan saamastaan elokuvasäätiön myöntämästä tuesta esimerkiksi lauseella: ”Tähän toimintaan olemme saaneet tukea Suomen elokuvasäätiöltä” ja/tai käyttämällä elokuvasäätiön logoa.
4. Valvonta
Elokuvasäätiö seuraa ja valvoo tuen käyttöä. Elokuvasäätiöllä on oikeus suorittaa tuen maksamisesta ja käytön valvonnassa tarpeellisia tarkastuksia. Elokuvasäätiö voi myös lykätä tuen maksamista tarkastusten ajaksi.
Tuensaajan projektiseurannan järjestäminen
Tuensaajan on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja kirjanpitoasetuksen edellyttämällä tavalla sekä noudatettava hyvää kirjanpitotapaa. Tuensaajan tulee järjestää hankkeen taloudellinen seuranta siten, että ”audit trail” eli kirjausten yhteys tuensaajan tilinpäätökseen ja hankkeen kulu- ja loppuselvityksiin on luotettavasti, aukottomasti ja läpinäkyvästi todennettavissa kolmannen osapuolen toimesta.
Elokuvasäätiöllä on aina oikeus tuensaajan kirjanpidon ja hallinnon tarkastamiseen kokonaisuudessaan. Tuensaajan on huomioitava ja annettava kirjanpitäjälleen ja tilintarkastajalleen tiedoksi elokuvasäätiön ohjeet ja suositukset kirjanpito-, tilinpäätös- ja tilintarkastusperiaatteista.
Tuensaaja on velvollinen toimittamaan kirjanpitäjälleen ja tilintarkastajalleen tämän tukioppaan, hakuilmoituksen, sekä tuen kohteena olevan hankkeen hakemuksen kaikkine liitteineen. Tuensaajan laiminlyödessä tämän velvollisuutensa, elokuvasäätiöllä on oikeus toimittaa kyseiset asiakirjat hakijan kirjanpitäjälle ja tilintarkastajalle.
Ilmoitusvelvollisuus
Tuensaajan tulee antaa Suomen elokuvasäätiölle oikeat ja riittävät tiedot tukipäätöksen ehtojen noudattamisen valvomiseksi.
Tuensaajan tulee ilmoittaa viipymättä säätiölle kaikista muutoksista, joka vaikuttaa tuen käyttötarkoituksen toteutumiseen tai tuen käyttöön. Tuen käyttöön vaikuttavia muutoksia ovat myös tuettavan festivaalin toteuttamisen laadussa, laajuudessa tai rahoituksessa tapahtuvat muutokset. Säätiöllä on lisäksi aina oikeus saada tuensaajalta hankkeen kulloistakin tilannetta koskevia tietoja sekä seurata hankkeen kehittymistä.
Säätiö voi tuensaajan kirjallisesta hakemuksesta erityisestä syystä muuttaa tuen käyttösuunnitelmaa ja -aikaa sekä ehtoja. Tätä koskeva hakemus on tehtävä ennen tuen maksuaikataulun mukaista loppuselvityspäivämäärää. Kirjallinen selvitys muutoksesta tulee lähettää sähköpostitse tuen esittelijälle.
5. Loppuselvitys
Loppuselvityksen liitteet ladataan tukihakemusjärjestelmään Raportointi ja loppuselvitys -kansioon.
Loppuselvitys on annettava elokuvasäätiölle tuen maksatuksesta laaditun aikataulun mukaisesti.
Tilastojen raportointi
Elokuvasäätiö ylläpitää Suomen virallista elokuvatilastoa. Tukea saanut festivaali on velvoitettu toimittamaan elokuvasäätiöön katsojatilastot kaikista näytöksistä tuen loppuselvityksen yhteydessä. Tilastojen tulee sisältää elokuvan nimi, näytöspäivämäärä, elokuvateatterisali, kaupunki, katsojamäärä (eli maksetut liput sisältäen sekä yksittäiset että sarjakorteilla ostetut liput) ja lipputulot.
Elokuvanäytösten tiedot tulee toimittaa Elokuvasäätiöön näytöskohtaisesti. Lyhytelokuvakokonaisuudet voi myös ilmoittaa näytöskohtaisesti. Näiden näytösten katsoja- ja lipputulot jyvitetään SES:n toimesta. Lyhytelokuvakokonaisuuksien tietoja ei siis tarvitse toimittaa nimikekohtaisesti.
Tietojen tulee kattaa kaikki festivaalin järjestämä tilastointikelpoinen esitystoiminta. Muuta esitystoimintaa ei tule raportoida. Oheisessa taulukossa on jaoteltu erityyppiset näytökset sen mukaan täyttävätkö ne Euroopan audiovisuaalisen observatorion määrittelemät, yleiseurooppalaiset elokuvatilastoinnin kriteerit. Vain kriteerit täyttävä toiminta raportoidaan. Muusta toiminnasta voi halutessaan kertoa esimerkiksi erillisessä liitteessä.
Raportoidaan | Ei raportoida | Lisätiedot | |
Ostetut liput | X | ||
Vapaaliput | X | ||
Sarjakortilla ostetut liput | X | Lipputulot tulee jyvittää elokuvakohtaisesti. | |
Akkreditoitujen vieraiden liput | kts. lisätiedot | Akkreditoitujen vieraiden liput raportoidaan vapaalippuina. Myös akkreditoinnista maksaneiden vieraiden kohdalla. | |
Maksuttomat kutsuvierasnäytökset | X | Näytökset, joihin katsojat saapuvat erikseen kutsuttuna. Näytöksiin ei myönnetä lippuja eikä osallistumisesta peritä maksua. | |
Maksuttomat yleisönäytökset | X | Katsojille maksuttomat näytökset, joissa yleisölle ei myönnetä lippuja. | |
Ryhmänäytökset | X | Katsojille maksuttomat näytökset, joista kolmas taho on maksanut kertakorvauksen festivaalille. | |
Kävijät muissa tapahtumissa kuin elokuvanäytöksissä | X | Raportoidaan ainoastaan silloin kun tapahtumaan sisältyy elokuvanäytös, johon myydään lippuja ja/tai myönnetään vapaalippuja. | |
Elokuvanäytökset ammattikäyttöön tarkoitetulla esityslaitteistolla | X | Esitykset DCI-standardoiduilla digilaitteilla ja 16mm, 35mm ja 70mm filmiltä. | |
Elokuvanäytökset muulla kuin ammattikäyttöön tarkoitetulla esityslaitteistolla | X | Kaikki muut esityslaitteet. Mukaan lukien online-näytökset. |
Elokuvasäätiöltä saa tarvittaessa lomakepohjan lukujen raportointia varten.
Loppuselvityksen liitteet
Raportti hankkeen toteutumisesta
Selvitys toteutuneista kustannuksista ja rahoituksesta
Projektitarkastuksen raportti
Näytöskohtaiset katsojatilastot
Tarkastusmenettely
Lataa loppuselvitys tukihakemusjärjestelmään Raportointi- ja loppuselvityskansioon.
Lähetä tieto tukihakemusjärjestelmään ladatusta loppuselvityksestä sähköpostilla taloushallinnon asiantuntija Pirjo Harmaiselle, pirjo.harmainen@ses.fi.
Loppuselvitys puuttuu -automaattiviesti poistuu vasta, kun tukiselvitys on hyväksytty elokuvasäätiössä ja tuen viimeinen maksuerä on maksettu.
Hakemuksen Maksutiedot-näkymästä näet, koska tuen maksuerät on maksettu.
Elokuvasäätiö voi pyytää loppuselvityksen hyväksymiseksi tarpeelliseksi katsomiaan lisäselvityksiä tuensaajalta. Suomen elokuvasäätiöllä on oikeus suorittaa valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa tarpeellisia valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia (valtionavustuslaki 16 §).
Tuensaajan on huolehdittava siitä, että elokuvasäätiöllä on oikeat ja riittävät tiedot tarkastuksen suorittamiseen.
Loppuselvityksen perusteella elokuvasäätiö hyväksyy hankkeen lopulliset kustannukset ja rahoituksen.
Tukea saa käyttää ainoastaan tukipäätöksen mukaiseen tarkoitukseen. Yleisavustuksena myönnetty tuki ei saa yhdessä muiden julkisten tukien kanssa ylittää hyväksyttävien kustannusten määrää.
Valtionavustuksen palauttaminen
Valtionavustuslaki (688/2001) 20§:
Valtionavustuksen saajan tulee viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa valtionavustus tai sen osa. Valtionavustuksen saajan tulee palauttaa valtionavustus tai sen osa myös, jos sitä ei voida käyttää valtionavustuspäätöksessä edellytetyllä tavalla. Jos palautettava määrä on enintään 100 euroa, se saadaan jättää palauttamatta.
Valtionavustuslain (688/2001) 20§:ssä säädetyn lisäksi on noudatettava seuraavia tuen palauttamista koskevia ehtoja:
- tuen saaja on velvollinen viipymättä palauttamaan tuen tai osan siitä, jos avustusta ei ole käytetty
sen ajan kuluessa, jolloin se on tuen myöntämistä koskevan päätöksen mukaan käytettävä, mikäli
elokuvasäätiö ei ole myöntänyt haettua lisäaikaa - palautettava määrälle on maksettava korkolain (633/1982) 3§:n 2 momentin mukaista vuotuista
korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä. Korko lasketaan tuen viimeistä maksupäivästä palautukseen suorituspäivään. - Palautuksen yhteydessä on mainittava viestikentässä tuen kohde ja hakemusnumero.
Tuki tulee palauttaa Suomen elokuvaelokuvasäätiön pankkitilille:
Nordea Pankki Oyj
IBAN FI74 1572 3000 0305 77
BIC NDEAFIHH
6. Maksatuksen keskeytys ja takaisinperintä
Mikäli tuensaaja ei palauta tukea elokuvasäätiölle valtionavustuslain 20 §:n mukaisesti, tuen tai sen osan takaisinperintään ryhdytään valtion rahoituksesta elokuvakulttuurin edistämiseen annetun lain 9 § ja 10§ :n mukaisesti.
9 § Maksatuksen keskeytys
Taiteen edistämiskeskus vastaa valtionavustusten maksatuksen keskeyttämiseen liittyvistä asioista.
Suomen elokuvasäätiön on viipymättä tehtävä Taiteen edistämiskeskukselle esitys elokuvasäätiön myöntämän valtionavustuksen maksatuksen keskeyttämisestä, jos elokuvasäätiön tietoon on tullut seikka, jonka nojalla valtionavustuksen maksaminen voidaan valtionavustuslain mukaan keskeyttää. Taiteen edistämiskeskus päättää maksatuksen keskeyttämisestä sekä valtionavustuksen maksamisen jatkamisesta tai lopettamisesta Suomen elokuvasäätiön esityksen perusteella.
Päätös valtionavustuksen maksamisen keskeyttämisestä on tehtävä viipymättä ja erityisestä syystä viimeistään kahden kalenterivuoden kuluessa Suomen elokuvasäätiön esityksestä.
Maksamisen keskeyttämistä koskevaa päätöksentekoa varten Suomen elokuvasäätiön on liitettävä esitykseensä riittävät ja olennaiset tiedot. Taiteen edistämiskeskuksella on lisäksi salassapitosäännösten estämättä oikeus saada Suomen elokuvasäätiöltä tarvitsemansa tiedot valtionavustusten maksatuksen keskeyttämistä koskevissa asioissa.
10 § Takaisinperintä
Taiteen edistämiskeskus vastaa valtionavustusten takaisinperintään liittyvistä asioista.
Suomen elokuvasäätiön on viipymättä ilmoitettava Taiteen edistämiskeskukselle elokuvasäätiön tietoon tulleesta seikasta, jonka nojalla elokuvasäätiön myöntämän valtionavustuksen takaisinperintään voidaan tai tulee valtionavustuslain mukaan ryhtyä. Taiteen edistämiskeskus päättää valtionavustuksen takaisinperinnästä.
Takaisinperintäpäätös on tehtävä viipymättä ja erityisestä syystä viimeistään kahden kalenterivuoden kuluessa Suomen elokuvasäätiön ilmoituksesta.
Takaisinperintää koskevaa päätöksentekoa varten Suomen elokuvasäätiön on toimitettava Taiteen edistämiskeskukselle riittävät ja olennaiset tiedot. Taiteen edistämiskeskuksella on lisäksi salassapitosäännösten estämättä oikeus saada Suomen elokuvasäätiöltä tarvitsemansa tiedot valtionavustusten takaisinperintää koskevissa asioissa.
Säätiön myöntämät tuet perustuvat elokuvakulttuurin edistämisestä annettuun lakiin (1174/2018). Myönnettyyn tukeen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001). Julkista hallintotehtävää hoidettaessa säätiö noudattaa, hallintolain, viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa lain (621/1999), kielilain (423/2003), saamen kielilain (1086/2003), arkistolain (831/1994), sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa lain (13/2003) ja tietosuojalain (9/2018) säädöksiä.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) julkisuusperiaatteen mukaan Suomen elokuvasäätiöön toimitettu asiakirja on julkinen. Asiakirjat voivat lain nojalla olla myös salassa pidettäviä ja harkinnanvaraisesti julkisia asiakirjoja. Salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat mm. asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta.