Ansökningsinformation: Stöd för anskaffning av utrustning till biografer på små och medelstora orter
För vem?
Stöd kan beviljas till ett i Finland registrerat samfund som ansvarar för biografverksamheten samt en kommun eller samkommun som upprätthåller biografverksamheten i en liten eller medelstor ort (färre än 100 000 invånare). Av motiverade skäl kan stöd också beviljas för i Finland registrerade enskilda näringsidkare som ansvarar för biografverksamhet.
Ansökningstid
Ansökningstiden upphör 29.11.2024 16:00
Beslut
Besluten meddelas senast 14.3.2025.
Ansökningstid
Ansökningstiden går ut 29.11.2024 kl 16:00.
Syfte
Riksdagen har beviljat 300 000 euro i separat anslag till Finlands filmstiftelse för att stöda anskaffning av utrustning till biografer på små och medelstora orter.
Målet för Finlands filmstiftelse är att främja ett omfattande och mångsidigt utbud och distribution av filmer genom att förbättra tillgängligheten och spridningen av inhemska filmer via olika distributionskanaler och plattformar, samt att främja ett mångsidigt utbud av internationella filmer i Finland.
Ändamålet med detta stöd är att säkerställa kontinuiteten för yrkesmässig biografverksamhet med hög kvalitet på små och medelstora orter.
För vem?
Stöd kan beviljas för projekt för anskaffning av utrustning till befintliga biografer.
Biografen ska finnas i en liten eller medelstor ort (färre än 100 000 invånare).
För att säkerställa stödets tillräcklighet beviljas som regel stöd för en visningsutrustning per biograf.
Stöd kan beviljas till ett i Finland registrerat samfund som ansvarar för biografverksamheten samt en kommun eller samkommun som upprätthåller biografverksamheten.
Av motiverade skäl kan stöd också beviljas för i Finland registrerade enskilda näringsidkare som ansvarar för biografverksamhet.
Vid bedömning av ansökningar tar vi hänsyn till förutsättningarna för professionell och regelbunden verksamhet av biografen samt till dess ekonomiska förutsättningar.
Beträffande professionella förutsättningar är det avgörande att biografens ägare kan planera repertoaren och skapa publikkontakter samt behärskar marknadsföring och ekonomi. Beträffande ekonomiska förutsättningar är det avgörande att biografens ägare har tillräcklig andel egna medel för finansiering av projektet.
En förutsättning för beviljat stöd är att den biograf som stödet gäller tidsmässigt eller till sin utrymmeskapacitet årligen används till minst 80 % för kulturella ändamål, då det är fråga om en permanent biograf.
För vad och hur mycket?
Stöd kan beviljas för anskaffning av visningsutrustning. Som visningsutrustning betraktas biografprojektor, biografserver eller en kombination av sådana.
Stödbeloppet
Stöd kan beviljas upp till 90 % av de kostnader som godkänts av stiftelsen.
Kostnadskalkylen beräknas för projektkostnader exklusive moms. Om bidragsmottagaren inte har rätt till momsavdrag kan kostnaderna godkännas med moms.
Hur ansöker man?
Ansökningar görs i ansökningssystemet genom att skicka in ansökningen med alla dess bilagor inom utsatt ansökningstid.
Ansökningen består av:
1) ansökningsblanketten
2) bilagor till ansökningen
3) sökandens bilagor
Sökanden ska noggrant bekanta sig med stiftelsens stödguide för visning innan ansökningen görs. I slutredovisningen följs samma praxis som i slutredovisningen för stöd för anskaffning av utrustning och renovering, i övrigt följs villkoren i denna ansökningsinformation.
Obligatoriska bilagor
Sökanden måste skicka följande bilagor till ansökningssystemet före sista inlämningsdag:
Ansökningsbilagor
- filmstiftelsens ansökningsformulär
- offerter på inköp, minst två för varje inköp på minst 20 000 euro (exklusive moms)
- biografens verksamhetsplan som skall innehålla en beskrivning av projektets inverkan på biografens verksamhet
- kostnadskalkyl och ekonomisk plan
- biografens hyresavtal eller annat intyg om ägarskap eller kontroll över anläggningarna
- andra finansieringsavtal (om projektet har tredjepartsfinansiering)
Ansökningsformulär finns på stiftelsens webbsida:
Bilagor om den sökande
- Det senaste bokslutet som godkänts och signerat av en revisor, inklusive:
– alla delar av bokslutet
– revisionsberättelsen (om sökanden enligt aktiebolagslagen och revisionslagen eller bolagsordningen är skyldig att utse en revisor) - ett giltigt utdrag ur handelsregistret eller föreningsregisterutdrag som inte är äldre än sex månader
- ett intyg om betalda skatter som inte är äldre än tre månader
- ett intyg om betalda pensionsförsäkringspremier som inte är äldre än tre månader (ArPL)
- ett aktuellt register över aktieinnehavare (aktiebolagslagen, kapitel 3). Registret över aktieinnehavare levereras endast en gång och uppdateras om ändringar av innehav sker.
OBS! Det finns skilda delar för både ansökningsbilagor och sökandens bilagor i ansökningsförfarandet. Bilagorna ska laddas ned på rätt ställe enligt ovannämnda indelning.
OBS! Om vissa bilagor är omöjliga att leverera ska en förklaring till varför bilagorna saknas bifogas i ansökan. Till exempel godkänner vi att utdrag ur handelsregistret saknas om sökanden inte hör till handelsregistret. Kommuner och samkommuner behöver inte skicka in den sökandes bilagor.
Alla dokument som ska undertecknas kan även undertecknas elektroniskt.
Hur bedöms ansökningen?
Stödet beviljas enligt prövning. Beviljandet grundar sig på en övergripande utvärdering och jämförelse av ansökningarna.
Följande riktlinjer används för att utvärdera ansökningarna:
Vid bedömning av ansökningar tar vi hänsyn till projektets genomförbarhet och dess betydelse.Vi tar också hänsyn till stödmottagarens professionella och ekonomiska förutsättningar att genomföra projektet samt till våra tillgängliga medel. Övrig och egen finansiering av projektet är en fördel i bedömningen.
Vi utvärderar även huruvida biografen har förutsättningar för fortsatt verksamhet på orten och huruvida förevisningverksamheten är professionell och regelbunden året runt.
Särskilda villkor
En förutsättning för att erhålla stöd är att stödmottagaren har lämnat in korrekt och uppdaterad information som krävs för att upprätthålla filmstatistik. En annan förutsättning är att sökanden har lämnat uppdaterad information om sina biografer till Filmstiftelsen.
Ytterligare en förutsättning är att sökanden har följt tidigare villkor för att få stöd och har till stiftelsen skickat eventuella ej inlämnade slutrapporter om stöd som tidigare beviljats. Om sökanden har fått stöd för flera projekt från stiftelsen kan dessa ses som en helhet i det här sammanhanget. För att kunna fatta beslut kan stiftelsen be sökanden komplettera material som tidigare levererats till stiftelsen.
En förutsättning för utbetalning av stöd är att man bett om offerter för alla inköp på minst 20 000 euro exklusive moms av flera än en leverantör av produkter eller tjänster. Dessa offerter måste bifogas i ansökan. De projektkostnader som stödet söks för måste bokföras på eget kostnadsställe i sökandens bokföring. Anskaffningar mellan intressebolagen ska bokföras utan täckning. Stödmottagaren måste försäkra de anskaffningar som stödet ersatt på adekvat sätt.
Stödet kan inte beviljas ifall ansökningen är bristfällig och tilläggsutredningar inte har skickats in inom utsatt tid trots stiftelsens begäran.
Beslut
Styrelsen för Finlands filmstiftelse fattar beslut om stöd för anskaffning av utrustning till biografer på små och medelstora orter på föredragning av direktören.
Sökandena underrättas skriftligen.
Besluten meddelas senast 14.3.2025.
Beslutet baserar sig på lagen om statlig finansiering för främjande av filmkulturen (1174/2018), statsunderstödslagen (688/2001) och förvaltningslagen (434/2003).
Utbetalning av stöd
Stödet anskaffning av utrustning betalas in på stödmottagarens bankkonto i Finland i två rater: den första raten (80 procent av stödbeloppet) efter stödbeslutet och godkännandet av upphandlingen och den andra raten (20 procent) när slutredovisningen av stödet har godkänts av filmstiftelsen. Anvisningarna om slutredovisningen och redovisningstiderna för stöden finns i Stödguiden för visning. Stödets användningstid är 6 månader från beslutet.
Ytterligare information
Visnings- och distributionsspecialist Ilmari Arnkil, ilmari.arnkil@ses.fi, p. 09 6220 3035